21 de jul. 2010

De com s'escriu una novel·la / Màrius Serra

Biografia d'una novel·la. Escrit el 2004

El vaig llegir l'any 2009, no recordo exactament el mes, ha de ser entre gener i març. A l'abril en Màrius havia de venir a la biblioteca a parlar-nos de Mon oncle i jo volia llegir tot el que havia escrit.
De com s'escriu una novel·la em va servir per conèixer la persona i la seva relació amb l'escriptura. Vaig saber que la seva germana havia mort molt jove -que va influir en l'acabament de Mon oncle-, com va descobrir que el seu fillet estava malalt i com la clau per superar el cop va ser assumir la malaltia -anys més tard publicat als relats de Quiet, i també vaig saber la història real del seu oncle monjo.

Té un fragment que m'encanta: "Si els famosos cops que ens dóna la vida són els que et tac etziba a la bola blanca, les boles acolorides de la ficció els entomen de retruc. O sigui, que el dolor, l'eufòria, el desig, la repulsió, l'enginy, l'amor, l'admiració, l'odi, el tedi, la indignació, el fàstig o el que sigui que et motiva a posar-te a escriure és el tac que colpeja la bola blanca perquè circuli per la taula del text".

Per a comprendre Mon oncle em va ajudar molt, veus que hi ha força d'autobiogràfic. Que en Màrius sempre ha estat al costat dels lectors, del joc. Se'l pot definir com a jugador, sempre es planteja reptes. A la novel·la n'explica un de molt divertit, fer 7 coses contradictòries: i va comprar El Alcázar, Mundo obrero i Eguin al mateix quiosquer. O fulleja la guia telefònica de l'A a la Z buscant cognoms Mata Bala.

A com s'escriu ... en Màrius explica com després de Mon oncle volia escriure una nova novel·la, Monocle, i no se'n sortia, i fa una cosa innovadora, demana propostes possibles per al final de la novel·la als lectors. I una cosa que m'encanta, i en la qual em sento molt identificada, considera que la vida és fonamentalment atzar. M'encanta l'atzar, per això també m'agrada en Paul Auster.

Frases: "Hi ha projectes que no es porten mai a terme".

L'aconsello a tothom, per conèixer una mica la vida de Serra, com a escriptor i com a persona, per saber com treballa, per aprendre a viure.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada